lørdag, mai 13, 2006

Horats, Ovid, Brel og Bebe



Aiaiaiaiai. Mappen skal leveres inn på mandag, og i den skal det ligge to vakre, skinnende fullendte oppgaver om antikk litteratur. Jeg skal liksom tenke Ovid og Horats, men alt jeg klarer å tenke på er faktisk Jaques Brel. Det er litt rart, da. Horats sa noe om dikterens makt. Ovid sa så mye rart. Brel sa at talent er 10 % medfødt og 90 & hardt arbeid. Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt. Om mindre enn to timer skal jeg ta toget til en feiende flott bursdagsfeiring, og på den tiden skal jeg klare å konsumere asparges, hollandaise-saus og litt champagne, legge på mine vanlige to tonn sminke og kle meg akkurat litt for pent til at jeg føler meg vel.

Det rare er at jeg har det ganske fint, tross stresset. Å jobbe med tekster som er flere tusen år gamle gir meg en følelse av... ærefrykt. Tenk at dette ble skrevet for så vanvittig lenge siden, og så sitter jeg med det her i dag. Og jeg synes virkelig Horats er kul. Ovid virker morsom, men Horats, vel, det er en fyr jeg gjerne skulle vært på fest med.

Og forresten har Horats skrevet om å sile vinen, for det gjorde man på den tiden. Hvor kult er ikke det! At vi, slipper, altså. Tenk å alltid måtte sile vinen før man drakk den.

Dessuten blir jeg så glad av god musikk. Jeg har endelig fått tak i en sang jeg ble forelsket i mens jeg bodde i Spania sist høst. Den er vel en tre år gammel, og har en skikkelig trist tekst, men den er så bra og full av energi at.. at jeg har den på repeat, faktisk, og har hatt den på repeat i i hvert fall en halvtime. Den heter "Malo" og er med en dame som kaller seg Bebe. Kan skaffes på de fleste musikknetthandelbutikkene. På MSN music for bare åtte kroner, blant annet. Hasta luego-

1 Comments:

At 16 mai, 2006 15:39, Blogger Lindkvist said...

Men det klarte du fint. Iallfall det med sminke og antrekk.

 

Legg inn en kommentar

<< Home